Calorieën berekenen

  • 0
calories

Calorieën berekenen

Category : LS Fitness Blog

Eenvoudig calorieën berekenen. Hoeveel calorieën mag jij eten?

Calorieën berekenenCalorieën berekenen is altijd lastig. Vaak lukt het wel om je rustmetabolisme te berekenen (ook wel BMR genoemd), maar daarbij word geen rekening gehouden met uw activeiten gedurende de dag, zoals werken of sporten. Gelukkig is calorieën berekenen nu een stuk makkelijk. De Harris Benedict Formule verwerkt je activiteiten gedurdende de dag in een formule en geeft je je dagelijkse behoefte aan calorieën weer.

De Harris Benedict Formule is de favoriet onder de fitness guru's. Zelf gebruik ik deze formule ook om mijn calorieën te berekenen. Het is het meest nauwkeurige wat je gaat vinden op het internet, en het is binnen een paar tellen gebeurd. Om de beste resultaten te behalen dien je je calorie inname telkens opnieuw te berekenen. Als je 5kg bent afgevallen verbruikt je lichaam immers minder calorieën dan daarvoor.

Ik heb de vrijheid genomen de formules in een format te zetten waarbij alles direct voor je gedaan word. Mocht je het interessant vinden om te weten hoe dit allemaal word berekent, dan kun je de formules onder het schema terug vinden.

De Harris Benedict Formule werkt als volgt. Eerst word het BMR berekent (zie formule hieronder):

BMR = 88.362 + (13.397 x weight in kg) + (4.799 x height in cm) - (5.677 x age in years)
BMR = 447.593 + (9.247 x weight in kg) + (3.098 x height in cm) - (4.330 x age in years)

Daarna word het BMR vermenigvuldigt met het activiteits niveau (zie schema hieronder):

Little to no excersise Daily kilocalories needed = BMR x 1.2
Light exercise (1–3 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.375
Moderate exercise (3–5 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.55
Heavy exercise (6–7 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.725
Very heavy exercise (every day + physical job) Daily kilocalories needed = BMR x 1.9

 


Leave a Reply